FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2010

Föravtal

Om man ringer på en bil och blir lovad att få köpa bilen för ett bestämt pris bara ingen annan har köpt bilen innan dess, (först till kvarn). Har man då rätt att få köpa bilen till det utlovade priset oavsett hur lång tid som passerar fram tills dess? Köparen lovar ju ändå att man ska få göra det.

Lawline svarar

Hej, Förutsättningen för att du skulle få köpa bilen till ett visst pris var att ingen annan hunnit före. Det är alltså fråga om ett föravtal eller ett optionsavtal som är accesoriskt till huvudavtalet(köpeavtalet). Givet att ingen annan spekulant hunnit före är optionsavtalet i princip bindande om det fyller gängse krav på avtal, se länk till AvtL nedan. Den svenska avtalsrätten bygger på löftesprincipen och som jag ser det har du rätt att köpa bilen för det pris ni avtalat vid telefonsamtalet. Tiden som löper måste dock vara skälig för att du ska ha rätt att lösa ut optionen och köpa bilen, jmf analogvis AvtL 3§, se https://lagen.nu/1915:218. Det kan även finnas branschpraxis(d.v.s hur man brukar göra inom bilbranschen) som är avgörande för hur länge löftet skall vara bindande. Med vänlig hälsning
Samuel LundbergRådgivare