FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/07/2006

Arvsfördelning halvsyskon emellan

Jag är mina föräldrars enda gemensamma barn. Det finns en halvbror som står oss nära och en som vi knappt umgåtts med och bor utomlands. Min far har nyligen gått bort och det finns testamente om orubbat bo. Hur ska jag bäst ta tillvara på mina intressen? Vem ärver min mor när det blir dags?

Lawline svarar

Hej, Svaret på din fråga är beroende av om dina halvsyskon är på din fars eller din mors sida. Arvet efter din far, det vill säga hälften av dina föräldrars gemensamma giftorättsgods samt din fars eventuella enskilda egendom, kommer enligt ärvdabalkens regler sedermera att delas upp på hans barn. Du som är gemensamt barn till dina föräldrar kommer inte att få ut din del av din fars arv direkt, utan den delen kommer din mor att ärva med fri förfoganderätt. Det innebär att din mor fritt kan förfoga över egendomen genom att exempelvis sälja den. Hon har dock inte rätt att förfoga över den i sitt testamente. Är du enda barnet på din fars sida innebär detta automatiskt att din mor sitter kvar i orubbat bo. När din mor dör tillfaller den delen dig. Är något av dina halvsyskon på din fars sida kommer det eller de att få ut sin del av arvet direkt. Vill man undvika detta måste det eller de var och en avstå från sin rätt. Den som gör ett sådant avstående får istället ut den del av arvet den avstår ifrån först när även den efterlevande maken, alltså din mor, avlidit. Är något av dina halvsyskon på din mors sida kommer det eller de inte att få del av arvet efter din far. När din mor avlider delas arvet efter henne, det vill säga hennes halva av giftorättsgodset samt hennes eventuella enskilda egendom, upp på hennes barn. Hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvingar (barn) utgör deras laglott. Det som inte är laglotten, det vill säga den andra hälften kan arvslåtaren själv välja hur han eller hon vill testamentera. Är det då så att du har halvsyskon på din fars sida och det eller de inte vill göra ett arvsavstående till förmån för din mor kan din far som mest alltså genom sitt testamente bestämma att hälften av arvet som annars skulle ha tillfallit det eller de istället tillfaller din mor. Du hittar regler om detta i ärvdabalken (1958:637), se http://www.lagen.nu/1958:637. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare