FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/07/2006

Upphävande av faderskap

Min far har ett sk.särkullbarn. Nu vill vi kolla med DNA teknik om han verkligen är biologiskt barn till vår far. Är det möjligt att göra en sådan test och måste särkullbarnet godkänna testet . Om särkullbarnet inte är biologiskt ett barn till min far kan då faderskapet upphävas och vad händer med det underhåll som betalats ut under alla år? Nuvarande faderskapet är fastställt på 50-talet

Lawline svarar

Hej, Frågor som dessa regleras i föräldrabalken (1949:381). Det är fullt (tekniskt) möjligt att med hjälp av DNA-analys fastställa faderskapet till ett barn. Skulle ett faderskap befinnas vara felaktigt fastslaget kan det upphävas. Du och dina syskon har dock ingen möjlighet att föra denna talan, de enda som i ert fall har möjlighet till detta är mannen som anses som ett barns fader eller barnet själv, se föräldrabalkens 3 kap se http://www.lagen.nu/1949:381#K3. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare