FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/03/2010

dröjsmålsränta

Hej jag har skadesstånds krav till örnskölds kommun på 8300 kr från dec 2003,Länstyrelsen har granskat och riktat kritik.Hur går jag till väga med skadesståndskravet med ränta och paragrafer och är det kommunstyrelsen som det ska skickas till. Tacksam för svar och hjälp. Marie Norberg

Lawline svarar

Hej I beslutet från länsstyrelsen så borde det även framgå var kravet skall riktas, du bör kunna få den informationen antingen av länsstyrelsen eller genom kommunen själv. Skadeståndskrav brukar beräknas med en ränta enligt 6§ Räntelagen (vilket framgår av 4§ 3st) som innebär riksbankens referensränta med ett tillägg av 8% enheter. För att räkna ut den exakta summan rekommenderar jag kronofogdemyndightens hemsida. Där finns application som räknar ut beloppet åt dig. Räntelagen hittar du här --> https://lagen.nu/1975:635 Lycka till ! Med vänliga hälsningar
Klas EklundRådgivare