FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/09/2006

Bodelning och testamente mellan sambor

Hej! Undrar vad som händer med bankmedel när en sambo dör. Har bara läst om bostad och bohag. Min sambo och jag har gemensam ekonomi och pengar sätts in lite här och var på våra olika konton, men vi äger alla pengar gemensamt. Har tänkt skriva ett inbördes testamente med fri förfoganderätt eftersom vi båda har särkullsbarn. Hur betraktas de pengar som finns på mitt konto när jag dör? Och hur betraktas de som finns på min sambos konto? Blir allt lättare om vi gifter oss?

Lawline svarar

Hej, Sambolagen (2003:376) reglerar förhållandet mellan sambor. När ett samboförhållande upphör, oavsett om det är genom separation eller dödsfall så har respektive sambo rätt till hälften av den gemensamt införskaffade bostaden och det bohag som har anskaffats för gemensamt bruk. Detta innebär att man som sambor är två ekonomiskt självständiga individer som var och en äger det som man köper eller införskaffar på annat vis. Bilar, båtar, fritidshus aktier eller pengar på banken och andra tillgångar tillhör med andra ord den person som står som ägare till dessa och ingår inte i en bodelning mellan sambor. Det kan därför vara viktigt vid ett samboförhållande att man sparar kvitton eller andra bevis avseende vad man har förvärvat gemensamt. Detta innebär i erat fall att de pengar som finns på era respektive konton kommer att tillfalla den personen som står för kontot vid upplösande av samboendet. Som sambo har du inte någon arvsrätt och det kan då som du skriver vara ett bra alternativ att skriva ett testamente. Efterlevande sambo kan dock aldrig få en lika god ställning som en efterlevande make har. Bröstarvingar, det vill säga särkullbarn, har alltid rätt att få ut sin laglott. Laglotten är hälften av det belopp som arvingen skulle ha fått om testamente inte fanns. Detta är oberoende av hur ni väljer att skriva testamentet. Ett inbördes testamente som föreskriver fri förfoganderätt för testamentstagaren, i detta fall en efterlevande sambo, har viss betydelse om ni har gemensamma barn då dessa i så fall kommer att ärva först när båda samborna är avlidna. Om det föreligger missnöje avseende testamentet så kan de som skulle vara arvsberättigade begära jämkning av testamentet inom viss tid. Makar å andra sidan ärver varandra, vilket framgår av 3 kap 1 § ÄB. Jag hoppas att detta svar har varit er till hjälp, återkom gärna om ni har ytterligare frågor Ärvdabalken (http://lagen.nu/1958:637) Sambolagen (http://lagen.nu/2003:376)
Jenny LarseRådgivare