Snatteri

Jag blev ertappad för snatteri nyligen. Jag handlade lite och gick iväg plockade med mig varorna samt varan som stod utanför butiken och gick iväg när jag kom en bit så kom jag på att hon tog inte ens betalt för detta i kassan som jag hämtade utanför butiken, när jag vänder mig om kommer två väktare gående och tar mig. Ringer polisen och nu anser de att jag snattat! Jag berättade att jag var på väg och vända och skulle tillbaka till butiken för att betala. Men nu har jag fått lapp och anser mig vara skyldig vilket jag absolut inte anser mig själv vara då. Frågan är i mitt fall om jag har någon chans att motstrida och vinna ett sånt mål eller om jag bara försöka "se glad ut" och betala bötern?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Så som jag förstår din fråga undrar du om den omständigheten att du tänkte gå tillbaka och betala gör att du inte borde anses skyldig till brott. För att dömas för snatteri krävs att brottet har fullbordats då försök till snatteri inte är straffbart. Vad gäller stöldbrott (som snatteri är en mildare form av)fullbordas brottet redan vid det olovliga tagandet. I ditt fall är således brottet fullbordat. Att man efter att det "ångrar sig" har ingen betydelse. Men för att du ska dömas krävs dessutom att du vid det olovliga tagandet hade "uppsåt", d.v.s. att du förstod/var medveten om att du olovligen tog något som inte tillhörde dig. Avgörande i ditt fall när det gäller huruvida du ska bestrida boten eller inte, är därför hur du bedömer dina chanser att visa att du inte hade uppsåt till att ta varan utan att betala. Vänligen, Sanna Söder
Lawline RådgivareRådgivare