Internationell äktenskapsskillnad - Försäljning av bostad

Hej! Det är så att jag gifte mig i sommras utomlands. Men ska skilja mig nu. 1 år innan jag gifte mig köpte jag en bostadsrättlägenhet. Min fråga är den då följande; har min fru rätt till lägenheten fasten hon alldrig har kommit till Sverige, och måste jag få hennes godkännande om jag ska sälja den? Eller kan hon tvinga mig till att sälja den? Vilka åtgärder kan jag ta? MVH

Lawline svarar

Hej! Eftersom bostadsrättslägenheten finns i Sverige gäller Äktenskapsbalkens regler, enligt 9 § lagen (1990:272) om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden (se https://lagen.nu/1990:272). Detta gäller oavsett om din fru har kommit till Sverige eller inte. Enligt 7 kap 5 § andra stycket Äktenskapsbalken (ÄktB) måste du ha din frus godkännande för att sälja bostaden, även om bostaden inte är ert gemensamma hem. Bostaden är nämligen er gemensamma egendom (giftorättsgods) såvida ni inte har upprättat ett äktenskapsförord. Samtycke till försäljning skall lämnas skriftligen. Din fru kan inte tvinga dig att sälja bostaden men du kan komma att behöva ersätta henne. Allt giftorättsgods skall läggas samman och delas lika mellan er, 10 kap 3 § ÄktB. Om din andel av giftorättsgodset är större än din frus kan du välja att istället för att utge egendom betala motsvarande belopp. Äktenskapsbalken finns här: https://lagen.nu/1987:230#A3 Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare