FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/03/2010

Uppsägning av avtal

Hej! Jag har lånat ut min häst på foder. Personen som lånar min häst har skrivit på ett kontrakt där hon förbinder sig med 3 mån uppsägningstid, transport, skoning veterinärbesiktning av hästen efter uppsägningstiden. jag har också tre månaders uppsägningstid. Jag måste tyvärr sälja hästen nu och var i kontakt med henne och frågade om hon ville köpa hästen. Det ville hon inte så jag har satt in en annons på hästen och nu påstår hon att jag har brutit kontraktet, vill inte ha kvar hästen och vill inte betala för transport och det som står i kontraktet. Skulle jag få en intresserad köpare tänkte jag säga upp kontraktet hos fodertagaren. Har jag gjort fel och måste själv stå för transporten?

Lawline svarar

Hej, Ni har slutit ett avtal där ni reglerat uppsägningstid och andra villkor. Så länge du respekterar uppsägningstiden finns det inget som hindrar dig från att säga upp kontraktet. Din motpart begår ett avtalsbrott om hon inte uppfyller sina åtaganden, såsom betalning av transport. Om hon vägrar kan du ta till rättsliga medel. Med vänliga hälsningar
Maria HolmeRådgivare