Att dra ut sladden ur annans dator

Jag bor inneboende i ett rum i en 3:a, i en hyresrätt, och undrar om kvinnan som jag hyr av har rätt att gå in på mitt rum, trots att jag har bett henne att inte göra det, och dra ur alla mina kontakter osv. så att hon förstör för mig med datorn som dör osv. Vi har pratat om elförbrukning och jag drar alltid ut kontakterna själv, men vid fåtal tillfällen har det varit nödvändigt att ha datorn igång och bevisligen går hon in på mitt rum. Jag är rädd om mina saker... Mvh

Lawline svarar

Hej. Man får inte utan lov gå in där någon annan har sin bostad. Begreppet ”bostad” innefattar inte bara hus, lägenheter osv., utan kan även utgöras av ett hotellrum, en hytt på en båt eller en husvagn. Det som har betydelse är att någon är stadigvarande bosatt där. Det rum du hyr utgör alltså din bostad, och om kvinnan du hyr det av går in där mot din vilja utgör det hemfridsbrott, 4:6 Brottsbalken. Detta förutsätter förstås att ni inte kommit överens om att hon skall få gå in i rummet genom ett avtal eller en muntlig överenskommelse. Hon får inte heller lov att behandla dina ägodelar hursomhelst. Att bryta strömtillförseln till din dator kan utgöra egenmäktigt förfarande, 8:8 Brottsbalken. Det finns ett rättsfall från 1946, NJA 1946 s.103 där just att bryta strömmen för någon annan ansågs som egenmäktigt förfarande. Skulle hon med flit orsaka skada på din dator eller orsaka att någonting du har på datorn som har ett värde för dig ”försvinner”, utgör detta skadegörelse eller åverkan, 12:1-2 Brottsbalken. Med detta sagt skulle jag kanske inte i första hand råda dig att göra en polisanmälan. Dels finns en risk att en sådan anmälan helt enkelt läggs ned eftersom kostnaden för en utredning inte skulle stå i proportion till hur allvarligt brottet är (Rättegångsbalken 23:4a), och dels skulle en anmälan knappast göra det lättare för er att komma överens. Jag tycker att du i första hand skall ta ett nytt snack med henne och verkligen understryka att du vill att hon lämnar ditt rum och din dator ifred, och du kan ju också hänvisa till att det hon gör faktiskt kan utgöra brott. Brottsbalken och rättegångsbalken hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm http://www.notisum.se/RNP/SLS/LAG/19420740.htm Vänligen,
Georg DellborgRådgivare