FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/03/2010

Uppsägningstid gällande hyreskontrakt

Hej, min syster har en salong och hyr ut en stol (ej lokal). I kontraktet står det att det är fyra månaders uppsägning vilket den som hyr gått med på. Men då hon nu sagt upp stolen hävdar hon att det är tre månader som gäller trots det som står i kontraktet. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej! Det är en gränsdragningsfråga huruvida avtalet skall betraktas som lokalhyra enligt 12 kap Jordabalken (JB) eller hyra av lös sak, se https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1. En upplåtelse av en garageplats har klassats som lokalhyra vilket visar på problematiken. Det skall påpekas att benämningen av själva avtalet (genom t ex en rubrik) inte spelar någon roll för klassificeringen, det är det faktiska innehållet som får den avgörande betydelsen. Om avtalet klassas som lokalhyra utgör JB en skyddslagstiftning för hyresgästen. Dylika hyresavtal kan enligt 12:3 JB träffas på bestämd eller obestämd tid, se https://lagen.nu/1970:994#K12P3S1. 12:4 JB reglerar uppsägningstidens längd, se https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1. Det som kan sägas är att man alltid kan avtala om längre uppsägningstid än vad som anges i lagen (då de angivna uppsägningstiderna är minimikrav som skall skydda framförallt hyrestagaren). Om ni avtalat om en uppsägningstid på fyra månader gäller alltså detta framför hyresgästens påstående om en uppsägningstid på tre månader. Om avtalet ej anses vara lokalhyra finns inga särskilda regler för avtalstypen. Därmed finns heller inga tvingande regler utan det skriftliga hyresavtalet gäller. Detta enligt principen om att avtal skall hållas (pacta sunt servanda). Uppsägningstiden är därmed fyra månader om det är det som står i kontraktet. Sammanfattningsvis torde alltså uppsägningstiden om fyra månader gälla.
Cajsa HansenRådgivare