​Vad krävs juridiskt vid utlåning av pengar mellan privatpersoner

Vi är föräldrar som ska gå in med några milj. för att vår dotter och hennes make ska ha möjlighet att förvärva en villa, (vi har två barn). Pengarna ska gå från vår bank till vår dotters bank. Vad krävs rent juridiskt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1. Vad gäller juridiskt vid utlåning av pengar?

På juridiskt språkbruk benämns det inte som utlåning utan istället som försträckning av pengar, eftersom innebörden av lån är att exakt samma egendom återfås. I detta svar kommer den som försträcker pengar benämnas som långivare och den mottagande parten som låntagare. Juridiskt är området dock inte särskilt komplext reglerat och mycket baseras i vad långivare och låntagare avtalar. Framförallt följande lagar är härvid bra att beakta för långivaren: avtalslagen (AvtL), skuldebrevslagen (SkbrL), räntelagen (RänteL) samt preskriptionslagen (PreskL). I det följande kommer jag besvara allmänt vad som är bra att tänka på som långivare.

2. Vad är ett skuldebrev och hur påverkar det omständigheterna?

Det går problemfritt att låna ut pengar utan att utfärda ett skriftligt låneavtal, dock riskerar problem såsom oenighet eller bevisföringssvårigheter uppstå vid ett senare tillfälle. För att undvika komplikationer är det således bra att utfärda ett skriftligt skuldebrev med tydliga villkor för sådant som utlånad summa, återbetalningstid samt eventuell ränta. Skuldebrev kan vara antingen så kallade enkla eller löpande skuldebrev (26 respektive 11 § SkbrL). Löpande skuldebrev kan i sin tur vara antingen innehavar- eller orderskuldebrev (11 § SkbrL). Vilken sorts skuldebrev det handlar om får betydelse i det fall du som långivare säljer, eller på annat vis överlåter, skuldebrevet till någon annan. Viktigt att tänka på vid utformandet av ett skuldebrev är att ange:

- vem som har rätt att återfå pengar (viss person vid namn för enkelt skuldebrev, den ospecificerade "innehavaren" för innehavarskuldebrev eller "viss person eller order" för orderskuldebrev). Det enklaste är att enbart skriva ditt eget namn och möjligen personnummer, och således utforma ett enkelt skuldebrev.

- hur länge du är villig att låna ut pengarna och till vilken ränta. Så kallad avkastningsränta utgår enbart om detta specifikt har avtalats (2 § första stycket RänteL). Eftersom det handlar om mycket pengar är det rimligt att avtala viss mindre avkastningsränta för att kompensera för inflation. Ränteintäkter ska deklareras såsom kapitalinkomst (41 kap. 1 § Inkomstskattelagen). Det är vanligt att ränta beräknas per år; exempelvis årligen 2 procent av ej ännu återbetalat belopp.

3. Vad sker om jag inte återfår pengarna?

För såväl långivare och låntagare kan det vara bra att avtala när återbetalning ska ske och om det ska ske genom fler amorteringar eller allt på en gång. Sker återbetalning inte i tid har långivaren rätt till dröjsmålsränta. Mer om detta kan läsas här, vilket i de delar där annat ej anges gäller även i förhållanden mellan privatpersoner.

4. Kan jag förlora min rätt att återfå pengarna?

I preskriptionslagen (PreskL) finns bestämmelser kring när en skuld preskriberas; det vill säga när den upphör att gälla även om återbetalning inte sker. Standardtiden för preskription för en skuld mellan privatpersoner är 10 år (2 § första stycket PreskL). Preskriptionstiden börjar om på nytt i det fall den avbryts. Det går att avtala om annan tid för preskription, men vid avtalad preskriptionstid inträder inte preskriptionsavbrott. Att preskription inte ska ske alls är inte möjligt att avtala (12 § PreskL). Avbrott sker om

1. låntagaren betalar ränta eller amortering eller på annat sätt erkänner skulden (5 § 1 p. PreskL),

2. långivaren delger låntagaren en skriftlig erinran om skulden (5 § 2 p. PreskL), eller

3. långivaren väcker talan i frågan mot låntagaren vid domstol eller hos kronofogdemyndigheten (5 § 3 p. PreskL).

5. Sammanfattning

För både långivare och låntagare är det viktigt att komma överens om bra villkor samt att ange dessa skriftligt för att undvika framtida konflikter. Följande bör du som långivare beakta:

- hur länge du är villig att låna ut pengarna och till vilken ränta

- se till att skriva ett skuldebrev

- ränteintäkter ska tas upp i deklarationen som kapitalinkomst

- ha preskription och dröjsmålsränta i åtanke under tiden pengarna inte har återbetalats

- uppmärksamma banken om det för överföringen bakomliggande låneavtalet.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare