Hur får man kontakt med ett dödsbo?

Min man har inte haft kontakt med sin pappa sen han var två och vet inte vart han bor eller något om honom idag. Men den dagen hans pappa dör, vad sker då? Vem kontaktar honom? Måste han ta reda på dödsboet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar hur man får kontakt med ett dödsbo om man som dödsbodelägare inte haft kontakt med den som avlidit. Har jag missuppfattat din fråga får du gärna höra av dig på nytt och förtydliga omständigheterna något.

Vem kontaktar dödsbodelägarna?

När en person avlider bildas ett dödsbo som ska förvalta den avlidnes tillgångar, avtal och eventuella skulder. Den eller dem som förvaltar dödsboet kallas dödsbodelägare. Vem som är dödsbodelägare fastställs dock först vid bouppteckningen. Det innebär att samtliga arvingar, eventuell efterlevande make/maka och övriga testamentstagare ska kallas till bouppteckningen. Under tiden innan bouppteckningen kommit till stånd förvaltar ofta den som bodde med den avlidne de tillgångar som finns i boet så länge. Om den avlidne inte bodde med någon under sin sista tid i livet kan uppgiften även tillfalla någon annan närstående. Oavsett vem det är som är den tillfälliga förvaltaren så är det den personens uppgift att kontakta dödsbodelägarna. Din man behöver alltså inte själv ta kontakt med dödsboet utan bör bli kontaktad med underrättelse om dödsfallet och information om bouppteckningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare