Återbäringsregeln vid arvsskifte

Vad innebär återbäringsregeln vid arvsskifte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln till borgenärernas skydd (och ersättningen för det avskaffade personliga skuldansvaret) är en återbäringsregel. Det är en regel som fastslår att ett arvskifte skall gå åter om det skett innan den dödes och boets andra skulder har betalats. Om bodelning eller arvskifte sker innan den dödes och boets andra skulder betalts eller medel till deras betalning ställts under särskild vård, skall bodelningen eller skiftet gå åter (21 kap. 4 §). Det är dock inte nödvändigt att genomföra en total återgång, om det för att tillgodose borgenärerna är tillräckligt med en partiell sådan. Är läget sådant, räcker det med att delägarna till boet återbetalar så mycket som behövs för att skulderna och kostnaderna för boets förvaltning skall kunna betalas.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med Vänliga Hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare