FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/08/2021

Yttrande till Transportstyrelsen

Hej

Fick mitt körkort återkallat pfga av fortkörning den 21 Juli, var 80 km väg, ja körde om en husvagn, det var 118km/tim sa polisen, jag erkände på platsen och dom tog körkortet.

Nu kan jag yttra mig till trsp styrelsen, svaret ska va INKOMMET senast 10 Augusti,

Vad kan jag göra för att lindra detta? Jag jobbar ju och kommer inte till jobbet utan bil.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du fått ditt körkort omhändertaget på plats av polisen varpå du nu har frågeställningar kring yttrandet till transportstyrelsen.

När skickar Transportstyrelsen ut en blankett om yttrande?

När Transportstyrelsen ska besluta om eventuell återkallelse av ett körkort och spärrtiden så så skickar de ut en yttrande blankett till körkortsinnehavaren. Här får vederbörande möjlighet att själv förklara och ge sitt perspektiv på den uppkomna situationen. Yttrandet kommer alltså vara en möjlighet för dig att sakligt förklara varför en ev. spärrtid i ditt fall skall förkortas.

Vad kan anföras i yttrandet?

I din bakgrundsinformationen anger du att du inte kan komma till jobbet utan bil. Således kan du anföra att du har ett stort behov av körkortet och att det påverkar dina möjligheter till att komma till arbetsplatsen. Det kan även vara så att du behöver körkortet i tjänst eller att du behöver det för att kunna ta din familj till olika platser, exempelvis för att kunna skjutsa barn till skolan. Om så är fallet, så är detta något som du också kan lyfta. Om ett körkortsomhändertagande påverkar dig även på ett socialt plan, exempelvis att du inte längre kan åka till vänner eller dylikt som förut så kan det också vara värt att nämna i yttrandet.

Det går inte att ge ett "facit" på vad man bör ha med i ett sådant yttrande. En helhetsbedömning kommer att göras inför beslutet. Viktigt att påpeka att rent känslomässiga aspekter är betydelselösa i detta fall. Mitt råd är att du lägger ner god tid på yttrandet och beskriver så sakligt som du kan, varför just du har behov av körkortet. Slutligen är det dock transportstyrelsen som kommer att besluta i ärendet.

Återkom gärna om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare