FrågaPROCESSRÄTTVittna29/05/2013

Vittnesplikt

Hej, Vi har haft inbrott på vårt företag och polisen har efter detta säkrat spår och anhållit gärningsmannen. Nu kallas jag till rättegång för att vittna över ngt som jag inte vet ngt om förutom att jag gav polisen serienummer på den saken som blivit stulen. Min fråga är; Varför måste jag som privatperson vittna och inte företaget? Exempelvis att jag företräder företaget men att jag varken går ut med namn eller personnummer. Det skulle väl räcka med att vi kan skicka vem som helst som företräder företaget och kanske anger organisationsnumret för företaget istället för personnummer. Jag sade till åklagaren att jag inte ville figurera i ngn brottsutredning men han sade att det är straffbart att inte medverka som vittne när man blivit kallad. Kan man komma undan ett vittnesmål när man blivit kallad när det gäller för ett företags räkning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,
Om du kallas som privatperson så innebär det troligtvis för att åklagaren är intresserad av dig i just denna egenskap. Varför så är fallet kan jag inte svara på. Du kallas alltså inte för företagets räkning. Företaget är dessutom målsägande företräds då av till exempel vd:n. Målsägande kallas inte som vittne.

Du har alltså kallats som vittne i egenskap av privatperson och inte för att representera målsäganden - företaget. Det innebär att du har vittnesplikt och måste vittna. Om du inte vittnar eller inte dyker upp riskerar du att tvingas betala vite. Domstolen kan då också besluta om att du skall hämtas till rättegången av polis.

Det är för övrigt inte tillåtet med anonyma vittnen i Sverige. Dina personuppgifter är alltså tillgängliga för alla under rättegången, inklusive försvarsadvokaten och den tilltalade. De är också offentliga.

Det korta svaret är nej, du kan inte komma undan. Du måste vittna. Du är inte där för företagets räkning utan enbart för din egen. Varför det är så kan jag inte svara på. Det är åklagarens beslut. Att ett företag är målsägande hindrar inte att man kallar enskilda anställda som vittnen.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare