FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/12/2018

Vittnen till framtidsfullmakt

Hej !

Angående framtidsfullmakt :

Min son blir fullmaktshavare av framtidsfullmakten.

1) kan hans sambo bli vittne ?

2) kan mitt barnbarns pappa ( ej längre gift med mitt barnbarns mamma ) bli vittne ?

Tacksam för svaret !

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån hur din fråga är ställd antar jag att framtidsfullmakten avser dig. Regler om framtidsfullmakter hittar du i lagen om framtidsfullmakter. 4 § anger vilka som får vara vittnen med en hänvisning till 10 kap. 4 § 1st ärvdabalken.

Där står att de som inte får bevittna ett fullmaktsförordnande är fullmaktsgivarens make, sambo, släkt i upp- eller nedstigande led, syskon eller den som står i svågerlag till fullmaktsgivaren. Dessutom måste vittnet vara över 15 år och inte lida av någon psykisk störning som gör att personen inte förstår betydelsen av att vara vittne.

Eftersom svågerlag endast syftar på äktenskap kan din sons sambo vara vittne. Av samma anledning bör ditt barnbarns pappa kunna vara vittne. Alltså har ert svågerlag upphört i och med att han och barnbarnets mamma (som jag antar är din dotter) skiljde sig.

Så länge varken din sons sambo eller ditt barnbarns pappa har en psykisk störning som gör att de inte förstår innebörden av vittnesbekräftelsen kan de vara vittnen till framtidsfullmakten.

Sammanfattning
Eftersom svågerlag enligt lagtexten endast tycks syfta på äktenskap, och inget av vittnena idag är i äktenskap med din son eller dotter, bör de inte anses stå i svågerlag med dig. Det gör att de kan vara vittnen till framtidsfullmakten.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
God jul, med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare