Visa mejl utgör förtal?

Hej, jag undrar om det är förtal om jag låter en annan person ta del av ett mail som jag fått av min f.d. Han skriver att jag är ett snålt elände. I själva verket var det han som använde gemensamt konto för sina affärer och jag har inte bråkat med honom om det. Tänker visa det för hans före detta arbetskamrat

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om du visar ett mejl för en annan person, där avsändaren av mejlet uttalar sig negativt kring dig, utgör förtal. Vi vänder oss till 5 kap 1 § Brottsbalken (BrB) som reglerar förtal.

Vad säger lagen

5 kap 1 § anger att följande utgör förtal:

1:Den som utpekar någon såsom brottslig

2: eller klandervärd i sitt levnadssätt

3: eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Förtalsbrottet omfattas som regel inte av allmänt åtal, något som framgår av 5 kap. 5 § BrB. Detta innebär att du som målsägande, eller brottsoffer, i princip garanterat kommer behöva väcka åtal själv utan stöd av åklagare.

Vad innebär detta för dig - För det första måste du rikta ditt uttalande kring din f.d. till en större grupp än endast en person. Det måste även vara som sådant att ditt visande av mejlet uppfyller någon av lagens tre punkter. Ditt visande av mejlet innebär inte att du säger att din f.d. är brottslig, eller klandervärd. Det kan vara uppgift för att väcka andras missaktning men detta är ju endast ett bevis på att denna person kanske inte tycker om dig. Att uttrycka ogillande av andra människor är inte förtal.

Jag kan sammanfattat inte se att visandet utgör förtal.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare