Vilseledd att Ingå ett avtal på ett främmande språk - Svek/ocker?

Hej,

har en vän som har utan sin vetskap nyligen skrivit på att leasingkontakt på en bil för tre år a 4 000 kr/månad. Hon har verkan av sin dåvarande pojkvän eller av bilsäljaren blivit informerad vad hon skrev på, hon har inte ens något körkort. Hon kommer inte ifrån Sverige och förstår inte svenska så bra. Känns som hon har blivit utnyttjad. Kan man häva ett sådant avtal?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt bär man ansvar för vad man har skrivit på. Att enbart påstå att ett avtal ska vara ogiltigt för att man inte förstod innebörden är inte en ogiltighetsgrund.

Skillnad blir om pojkvännen eller leasinggivaren vilselett din vän. Det kan exempelvis föreligga om någon av dem påstod att hon skrev under något annat än ett leasingavtal eller att de vilseledde din vän om enskilda avtalsvillkor. Det kan då vara fråga om svek eller ocker (30 - 31 §§ avtalslagen). I båda fallen måste motparten (leasinggivaren) vara i ond tro om omständigheterna. Det vill säga, känna till eller borde känna till att din vän blev lurad eller utnyttjad på grund av sitt oförstånd.

Eftersom jag inte vet alla omständigheter är det svårt för mig att avgöra om svek eller ocker föreligger. Det är dock av relevans att tillägga att båda ogiltighetsgrunder ska tillämpas restriktivt.

Om de skulle föreligga kan avtalet bli ogiltigt. Antingen genom en domstolsförhandling eller att du eller din vän tar kontakt med leasinggivaren och förklarar vad som föranledde avtalet. Eventuellt kan leasinggivaren gå med på att häva avtalet, men det finns inga garantier för det.

Hoppas du har fått mer klarhet i detta!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare