Vilseledande parkeringsskyltar

Jag har fått en kontrollavgift (p-böter) i ett parkeringshus. Skyltningen vid infarten är korrekt, men väl inne i parkeringshuset är det minst sagt sparsamt skyltat. Dock finns det en informationstavla med öppettider till gallerian, där det längst ner står:

"Gratis [P] i tre timmar med biljett"

[P] representeras här med en färgåtergiven avbild av vägmärket för tillåten parkering vardagar i 24 timmar (1.4.31 enligt vägmärkesförordningen.

Jag hävdar att skyltningen är vilseledande, men parkeringsbolaget väljer att ignorera detta påstående.

Jag har läst att Kronofogmyndigheten kan utfästa böter till den som sätter upp vilseledande skyltning i samband med att man tar ut kontrollavgift, men hur initierar man den processen?

Jag har också noterat att parkeringsbolagets sätt att kommunicera har en strategisk inriktning till att stressa mig till betalning ("Beloppet emotses inom 10 dagar från detta brevs utskriftsdatum"), även fast jag bett dom redogöra för hur invändningsprocessen ser ut samt hur jag gör med betalningen tills vi inte tvistar om riktigheten.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för hjälp!

Från ditt ärende tolkar jag att du har två frågor; (1) har Kronofogdemyndigheten (KFM) möjlighet att utfästa böter för vilseledande skyltning, samt (2) vad gäller när man vill bestrida kontrollavgiftens riktighet?

Gällande fråga (1); jag vet varken med eller kan hitta någon processform som KFM driver gällande vilseledande skyltning. Min uppfattning är att KFM främst finns till för att bl.a. driva in skulder, betalningsförelägganden samt utreda ärenden om konkurs, skuldsanering osv (se länk för mer info: https://www.kronofogden.se/Kronofogdenikorthet.html). Således är min uppfattning att det inte finns någon sådan process. Det låter mer som att ev. Polisen skulle kunna förelägga böter ifall en sådan befogenhet.

Gällande fråga (2) tycker jag att du bör självklart bestrida en kontrollavgift du anser är oriktig. Eftersom du verkar ha förelagts en sådan av ett privatbolag faller du under Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering. Då du redan verkar varit i kontakt med bolaget skulle jag göra en formel invändning (skriftlig) hos dem. Om bolaget vidhåller sitt krav på betalning efter ditt bestridande ankommer det på parkeringsbolaget att få saken prövad i domstol. Talan ska i så fall väckas vid den tingsrätt i orten där den olovliga parkeringen ägde rum, lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering 9 § 2 st.

Hoppas svaren har hjälpt dig i ärendet!

Mvh,

Viktor SerbánRådgivare