FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/12/2014

Villa köpt för pengar lånade av andra maken vid bodelning

Hej Ligger just nu i skilsmässa och bodelningen ska nu göras. Min snart fd fru hade genom ett förtida arv, ett radhus som enligt henne är enskild egendom. Då den fastigheten såldes, lånade hon mig 400.000kr ( del av vinsten i det ärvda radhuset ) till vår gemensamma villa. Frågan lyder : äger hon rätt att både kräva tillbaka dessa 400.000kr, och samtidigt anse att hennes halva av vår gemensamma villa är hennes giftorättsgods ? Isåfall får jag ju endast ta del av 25% av eventuell vinst, eftersom min "del" ska delas 50/50 ?? Kan hon utnyttja båda rätterna samtidigt ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som du antyder blir ju försäljningssumman från det sålda radhuset enskild egendom, eftersom vad som träder i stället för enskild egendom också är enskild egendom. Detta inkluderar bland annat den fordran på 400000 kr som hon nu har på dig. Detta innebär dock inte att den del du köpte för de lånade pengarna på något sätt tillhör henne, utan den är din. Ni äger med andra ord 50 % av villan var (om ni köpte den till hälften var), och hela villan kommer att ingå i bodelningen. "På din sida" i bodelningen hamnar därmed bland annat 50 % av villan, och på hennes sida hamnar övriga 50 %.

För övrigt kommer du att få dra av de 400000 kr du har lånat från din andel vid bodelningen, eftersom skulder dras av enligt 11 kap. 2 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230).

Hoppas att svaret är till någon hjälp! Om du undrar något mer är det bara att återkomma.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare