Vill inte att särkull barn ska ärva gården

Vi är ett par sen 8 år tillbaka. Jag har barn sen innan men inte min sambo. Vi har pratat äktenskap men vi vill inte att någon av de barn skall ärva/få nåt av gården. Räcker det då att man skriver ett äktenskapsförord om att vid giftermål är allt hennes som innan äktenskapet om jag skulle gå bort innan henne och ingen av barnen kan göra nåt åt det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Är du sambo är det endast dina bröstarvingar som ärver dig. Sambor har ingen arvsrätt och din sambo har ingen arvsrätt efter dig.

Om ni gifter er så ärver din maka din kvarlåtenskap enligt 3:1 ÄB, som du hittar https://lagen.nu/1958:637. Men i och med att du har barn sedan tidigare har de rätt att få ut sin arvslott direkt.

Om du upprättar ett testamente och där skriver att du önskar att din fru ska sitta i orubbat bo och att dina barn endast ska få ärva sin laglott kommer dock dina barn att få ut minsta möjliga summa enligt lag. En laglott är lika med en halv arvslott, 7:1 ÄB. För att få ut laglotten måste dina barn påkalla jämkning av testamentet inom 6 månader från det att de fick del av testamentet, 7:3 ÄB.

Vid upprättande av ett testamente gäller stränga formkrav. För det första ska testamentet upprättas skriftligen, testator ska undeteckna testamentet i närvaro av två vittnen som ska närvara samtidigt. Vittnena ska även underteckna testamentet med sina namn, ÄB kap. 9-10.

Ett annat alterntiv vore att ni upprättar ett äktenskapsförord vid ingående av äktenskap, där gården alternativt all egendom är din frus enskilda egendom. Egendomen kommer då att förbli hennes vid en bodelning. Risken är dock att om ni i framtiden skulle gå skilda vägar, så kommer du inte att äga någonting.

Ellinor SvenssonRådgivare