Vill att min mamma i hemlandet ska få uppehållstillstånd i Sverige

Hej!

Jag är en kvinna på 50 år-ursprungligen från Iran-som bott i Sverige tillsammans med min syster i drygt 35 år. Jag skulle genom min fråga undersöka möjligheten för min gamla mor att få uppehållstillstånd i Sverige. Min far dog för ett antal år sedan, det skulle vara en oerhört lättnad för mig och min syster att ha henne här hos oss i Sverige.

Min syster är tandläkare och själv äger jag fastigheter. Så frågan lyder: Vad krävs att i vårt fall kunna få ha vår mor med oss i Sverige?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Information för att besvara din fråga hämtar jag från Migrationsverket. Som du angivit krävs det ett uppehållstillstånd för att en medborgare utanför EU ska kunna flytta till en nära anhörig i Sverige. Möjligheten finns att uppehållstillstånd ges till föräldern av ett vuxet barn, men detta kräver att den anhörige har svenskt uppehållstillstånd vilket jag förutsätter att du har. Det krävs vidare att ni bott tillsammans i hemlandet Iran och att ni kan bevisa att ni bott tillsammans omedelbart innan du flyttade till Sverige. Likaså måste ni kunna visa att ni i Iran hade ett socialt och känslomässigt beroende av varandra och att ni fann det svårt att leva isär.

I ditt fall blir det svåra att din mammas ansökan om uppehållstillstånd görs långt efter att du flyttat till Sverige (du har angivit att du bott här i 35 år). Ansökan ska nämligen lämnas in snarast möjligt efter att du flyttat hit och fått permanent uppehållstillstånd. Det är inte sällan många nekas pga. sen ansökan och att ens förälder lever under svåra förhållanden brukar inte räcka som skäl. Ingenting är dock omöjligt så jag rekommenderar dig ändå att försöka.

Som anhörig till din mor måste du kunna försörja dig själv och henne samt ha en bostad av tillräcklig standard och storlek som ni båda kan bo i. Det krävs att du har regelbundna inkomster såsom lön som efter avdrag motsvarar ett normalbelopp. Det måste finnas pengar kvar varje månad som räcker till annat såsom kläder och mat.

Jag hoppas att ansökan går bra. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare