Vilket värde ingår i arvskiftet?

En nära släkting har gått bort. Hen var ensamstående och hade inga barn. Vi är tre stycken arvingar. I ett testamente som hen skrivit står det att två av oss ärver "1/3 av min kvarlåtenskap exkl. försäkringar och banktillgodohavande". På den Tredje står det "Mina försäkrings- och banktillgodohavande samt 1/3 av övrig kvarlåtenskap". Hen ägde även en bostadsrätt. Är det banktillgodohavande på dödsdagen eller är det vad som finns kvar på kontot då skulder(telefon, vatten etc) begravning, bouppteckning . betalats?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga, undrar du vilka banktillgodohavanden det är som ska ärvas av den tredje arvingen.

Hur går det ett arvskifte till?
Vid ett arvskifte betalas skulderna först, om den avlidne var gift eller sambo görs en bodelning. Sedan ska resten av egendomen fördelas mellan arvingarna. Tillgångarna ska fördelas mellan dödsbodelägarna så som det står angivet i testamentet. I ditt fall är ska två ärva 1/3 exkl. försäkringar och banktillgodohavanden medan den tredje ska ärva 1/3 plus försäkringar och banktillgodohavanden.

Hoppas att detta var till hjälp!

Vänligen,

Marlene ZouzouhoRådgivare