FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/06/2021

Vilket lands lag som gäller vid köpeavtal när säljaren är utomlands

Hej,

Vid årskiftet kom jag överens med en person i Tyskland att jag skulle köpa en samling tidningar och fotografier för ca 10.000 kr.

Vi hade bra mejlkontakt och jag kände mig trygg i detta och betalade med banköverföring till hans konto. Sedan kom aldrig något paket. Säljaren som är en privatperson hävdar att paketet är skickat och att han inte har kvar kvittot länge pga att dom flyttade i samma veva.

Vi har sedan dess haft mejlkontakt och han påstår att han har kontaktat DHL som ej har något svar på vart paketet är.

Jag vet inte vad som är sant men eftersom jag ej fått något paket vill jag ha mina pengar tillbaka.

Personen svarar nu inte längre på mejl.

Jag har hans namn och tidigare bankuppgifter och hans mejladress men ej något mer.

Vad kan jag göra för att kräva tillbaka mina pengar?

Mvh

/Jonas

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köpeavtalet har ett internationellt moment, eftersom säljaren som du säger befinner sig i Tyskland. Det är därför inte självklart om svensk eller tysk lag ska tillämpas. Både svenska och tyska domstolar tillämpar EU:s regler för att fastställa vilket lands lag som blir tillämplig i situationer som denna. Förordningen som här blir aktuell kallas Rom I (Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 593/2008 av den 17 juni 2008 om tillämplig lag för avtalsförpliktelser).

Om du och säljaren kommit överens om vilket lands lag som ska tillämpas på avtalet så är det det som gäller (artikel 3). Det behöver inte vara svensk eller tysk lag, utan ert val gäller oavsett vilken lag ni valt (artikel 2).

Om ni inte avtalat om saken så är det lagen i det land där säljaren har sin vanliga vistelseort som ska gälla på avtalet (artikel 4.1 a). Säljarens vanliga vistelseort är lär vara i Tyskland, varför det antagligen är tysk lag som ska tillämpas på ert avtal.

Såvida ni inte avtalade om vilket lands lag som skulle tillämpas på ert avtal beror svaret på din fråga alltså på vad tysk lag säger om vem som bär risken för varan under transport vid köp mellan privatpersoner. Vad som gäller enligt tysk lag är tyvärr inte något vi kan svara på. Om säljaren enligt tysk lag bär risken bör du ha rätt att få dina pengar tillbaka.

Jag beklagar att du inte kunde få mer klarhet än så, men önskar dig lycka till, och du är varmt välkommen att återkomma med en ny fråga om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare