Vilket lands lag ska tillämpas på arv?

Hej!

Min bror var svensk medborgare men han jobbade utomlands. Han dog i det landet där han jobbade. Han har två barn och barnen bor med sin mamma. De var inte gifta med barnens pappa. Han har egendomar i det landet han jobbade. Mamma till barnen vill ta hela arvet trots att de var inte gifta. Går det att tillämpas enligt svensk arvlag?

Hur kan barnen få sin pappas arv?

Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna EU:arvsförordning för att besvara din fråga!

Enligt den svenska arvslagen så är inte sambo en berättigad arvinge och allt arv ska gå till barnen. Detta gäller inte i alla länder förstås och gäller endast om Sveriges lag tillämpas. Jag kommer nedan att förklara hur lagval görs när det gäller arvsrätt.

Det framgår inte av frågan vilket land din bror arbetar i och den kan skilja sig en del om landet tillhör EU eller inte. En utgångspunkt inom arvsrätt i allmänhet är att det är hemvist landets lag som gäller. Alltså handlar det ofta inte om medborgarskap utan snarare hemvist. Med hemvist menas platsen den avlidne bor och är folkbokförd på, spenderar mesta delen av sin tid på etcetera. Det är en bedömning som görs av alla relevanta omständigheter.

Ifall det är ett land inom EU är det EU:arvsförordning som är gällande regelverk. Enligt artikel 21.1 ska landet där den avlidna hade sin hemvist vara den landet vars lag ska tillämpas. Så om din bror och hans familj under en längre tid levde i samma land som han jobbade i talar det för att han hade hemvist där och att det landets regler ska gälla.

Det finns ett undantag i artikel 21.2 som innebär att om det av alla omständigheter i fallet framgår att den avlidne uppenbart hade en närmare anknytning till en annan stat (Sverige) ska den lagen vara tillämplig. Så om det funnits en stark anknytning till Sverige de senaste åren innan din bror gick bort kan det tala för att svensk lag sak gälla. Till exempel om han tillbringat mycket tid i Sverige eller om hans familj bor här osv.

Sammanfattning

Utgångspunkten är att det är den avlidnes hemvist som avgör vilket lands lag som ska gälla. Så ifall din bror levde i landet han jobbade i talar det för att det är det landets lag som ska gälla. Att han är medborgare i Sverige väger inte lika tungt. Ifall hemvisten är arbetslandet är det enda sättet att svensk lag kan tillämpas ifall din bror hade en närmare anknytning till Sverige. Alltså om han på deltid bodde här, ifall hans familj bor här eller annars tillbringat stor del av sin tid här. Ifall han exempelvis endast arbetat och levt i arbetslandet i 1 år och innan dess bodde i Sverige så talar det för att en närmare anknytning till Sverige finns. Ifall inte Sveriges lag gäller kommer arbetslandets lag att tillämpas och vare sig sambon eller barnen får arvet är helt beroende på den lagen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline.

Nähar AbdulrezaRådgivare