Vilket lands lag gäller vid skilsmässan?

Hej. Det är så att vi är gifta i Lettland, men har bott i Sverige alla våra 4 år, medan vi har varit gifta. Har köpt massa möbler och så. Nu vill hon ha skilsmässa. Mitt fråga är, när vi kommer skiljas, delas allt enligt lettisk lag, eller svensk lag? Svensk lag säger att allt skall delas 50/50, även sparade pengar på kontot.. men Lettisk lag säger att allt som vi har köpt tilsammans skall delas 50/50, allt som finns på bankkontot, det rör inte andra personen. Vi har gifte oss där,men har bott här. Är det inte så att lagen räknas där var man bor? Inte dör var man har gift sej?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om vilket lands lag som ska tillämpas vid skilsmässa, när ni gifte er i Lettland men under hela äktenskapet (fyra år) har bott i Sverige.

Vilket land har domsrätt?

Vid skilsmässa i internationella äktenskap ska det avgöras vilket lands eller vilka länders domstolar som har domsrätt. Domsrätt innebär att domstolen i landet har rätt att döma i målet. Sverige är med i EU och är bunden av Bryssel II förordning, som talar om i vilka situationer domsrätt finns. Enligt förordningen har Sverige domsrätt när:

  • Ansökan är gemensam och någon av makarna har hemvist här
  • Sökande är svensk medborgare och har haft hemvist i Sverige i minst sex månader
  • Sökande har haft hemvist i Sverige i ett år
  • Svarande har hemvist här.

Vilket lands lag ska användas?

Om Sverige har domsrätt ska det avgöras om svensk lag ska användas. Om giftermålet skedde innan efter januari gäller förordningen om makars förmögenhetsförhållanden. Om giftermålet skedde innan januari 2019 gäller lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap. Huvudregeln är i det fallet att svensk lag ska tillämpas (3 kap. 4 §). Då gäller äktenskapsbalken (ÄktB) och reglerna om bodelning där.

Ditt fall och rådgivning

Du förklarar att du och din make har bott i Sverige under era år som gifta, vilket innebär att Sverige har domsrätt enligt punkterna ovan. Huvudregeln är då att den svenska lagstiftningen ska tillämpas. Det som gäller enligt den svenska äktenskapsbalken är hälftendelning av giftorättsgodset efter avräkning av eventuella skulder (11 kap. 3 § ÄktB).

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du behöver ytterligare rådgivning är du mycket välkommen att ta kontakt med någon av vårs jurister (se här).

Vänligen,

Anna SalanderRådgivare