Vilket fordonsslag tillhör en elsparkcykel?

Hej! Jag har köpt en el-sparkcykel med högsta hastighet 20km/t och 1000w. Lyse fram och bak och med ringklocka. Som jag förstår det så räknas den som moped klass 2 och får därför köras på cykelvägar om man använder hjälm och har körkort… stämmer det? Mvh Tony

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i att en elsparkcykel kan räknas som moped klass 2 under vissa förutsättningar. För att en elsparkcykel ska anses som en moped klass 2 krävs att dess motorstyrka uppgår till max 1000 watt och att dess maxhastighet inte är högre än 25 km/h. (2 § lag 2001:559 om vägtrafikdefinitioner) Det stämmer även att reglerna är desamma som för cyklar.  Du kan därmed köra elsparkcykeln på cykelvägar, under förutsättning att det inte finns en tilläggstavla på vägmärket för cykelbanan med texten "Ej moped". Det råder även krav på hjälm och förarbevis för moped klass två eller ett körkort. Undantag från det görs om du fyllde 15 år före 2009. Utöver det finns lagstadgat krav på att mopeden ska vara försäkrad.

Sammanfattningsvis låter det som att du har en god översikt över gällande regler. Om du vill läsa mer kan du hitta information från transportstyrelsen här. Det kan också vara en god idé att kontakta företaget för elsparkcykeln för att säkerställa att den uppfyller kraven för moped klass 2.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare