FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/01/2020

Vilket efternamn kan mitt barn förvärva?

Hej. Jag har en fråga angående nyfödda barn och deras efternamn.

Har jag möjlighet att ge mitt barn mitt förnamn som efternamn?

Ex: Förnamn Ahmed. Kan barnet då heta X Ahmed

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler angående förvärv av för- och efternamn finns i lagen om personnamn. Regler angående just efternamn finns i lagens 4 §. Om du vill att ditt barns efternamn ska bestå av ditt förnamn och inte det efternamn som någon av er föräldrar bär, måste du lägga till någon av ändelserna -son eller -dotter eller som är bildat på jämförligt sätt (4 § 2 stycket 4 punkten lagen om personnamn). I ditt exempel alltså Ahmedsson/Ahmedsdotter.

En ansökan om förvärv av det efternamn ett barn ska ges enligt 4 § ska göras inom tre månader från barnets födelse. Det är förhållandena vid ansökningstillfället som är avgörande för bedömningen av om ett namn får förvärvas (5 § lagen om personnamn).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare