Vilket brott begår en person som vägrar att lämna någon annans bostad?

hej Jag ställde upp för en person som jag kände tyvärr inte så bra och lät honom bo i min bostad. Nu vägrar han att lämna bostaden. Vilket brott begår han? Olaga intrång, hemfridsbrott, ofredande eller inbrott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar vilket brott personen kan ha begått, då personen vägrar att lämna din bostad.

Vilket brott begår en person som vägrar att lämna någon annans bostad?

En person som olovligen (utan tillåtelse) tränger sig in eller stannar kvar i någon annans bostad eller annat liknande boende (plats som är bebodd) döms för hemfridsbrott till böter eller fängelse i högst 1 år, 4 kap. 6§ brottsbalken (BrB). Sammantaget, har personen troligen begått ett hemfridsbrott, då personen stannar kvar i din bostad utan din tillåtelse och vägrar att lämna efter tillsägelse. Om du anser dig utsatt för ett brott kan du anmäla det till polisen och också få hjälp att få bort personen från din bostad, då kan du ringa 114 14.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare