Vilken uppsägningstid har en arbetstagare?

Min dotter gick nyss in till sin arbetsgivare och sa upp sig för att hon fått ett annat arbete (hos ett konkurrerande företag) Hon ringer nu till mig och berättar att hon fick gå hem direkt och att hon inte kommer få lön resten av månaden. Har en arbetsgivare rätt att göra så här? Vilken lag reglerar skyddet för den anställda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättslig reglering

Den lag som reglerar skydd för den anställda och där bestämmelser om uppsägningstid finns är lagen om anställningsskydd (LAS). Utifrån informationen i din fråga tolkar jag det som att din dotter är tillsvidareanställd, det vill säga att det inte finns en avtalad tid när anställningen ska upphöra.

Vilken uppsägningstid gäller?

Beroende på vilken anställning en arbetstagare har kan uppsägningstiden komma att se olika ut. Anställningsavtal som gäller tillsvidare regleras i 4 § LAS. En arbetstagare som säger upp sig kommer då ha kvar sin anställning tills dess att uppsägningstiden tar slut. Detta enligt 4 § 2 st. LAS

Det finns en minsta uppsägningstid på en månad enligt 11 § LAS - den gäller såväl för arbetstagaren som för arbetsgivaren. Beroende på hur länge arbetstagaren har arbetat på arbetsplatsen kan denna har rätt till längre uppsägningstid enligt de tidsfrister som anges i lagrummet.

Från denna huvudregel om minst en månads uppsägningstid får det göras undantag om anställningen omfattas av kollektivavtal som anger en annan uppsägningstid, enligt 2 b § 2 st. LAS

Sammanfattningsvis kan sägas att din dotter som utgångspunkt bör ha en uppsägningstid på en månad, vilket innebär att hon fortfarande är anställd under denna månad, ska utföra sitt arbete enligt anställningen och erhålla lön för detta.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare