Vilken uppsägningstid gäller för en arbetstagare som vill säga upp sig?

Hej,

Enligt mitt avtal har jag en uppsägningstid på 3 månader medan enligt LAS - 2 månader (jag är anställd 3 år). Vilken uppsägningsperiod som gäller om det är jag som säger upp mig och vill sluta så fort som möjligt och arbetsgivare vill inte förkorta min uppsägningsperiod?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar ifall det är den avtalade uppsägningstiden på 3 månader eller den som nämns i LAS 11 § 2 stycket på 2 månader som gäller.

Sammanfattning av svaret på din fråga

Kortfattat är det så att det avtal ni tecknat för att ingå din anställning gäller. Detta innebär med andra ord att du har en uppsägningstid på 3 månader

Är det så att du har vidare frågor angående svaret på din fråga är du välkommen att titta på mitt bakomliggande resonemang nedan eller att kontakta oss igen för vidare rådgivning på info@lawline.se!

Bakomliggande resonemang

Jag kommer utgå från att det inte finns något kollektivavtal i mitt svar. Jag vill dock poängtera att det är väldigt viktigt att det inte finns något kollektivavtal då dessa enligt LAS 2 § kan upphäva eller ändra många av dina rättigheter som arbetstagare. Med andra ord är mitt svar väldigt beroende av att det inte finns ett kollektivavtal, så det kan vara värt att dubbelkolla.

Den grundläggande regeln om uppsägningstid som gäller för både anställda och arbetsgivare är 1 månad enligt LAS 11 § st. 1. Dock är det så att eftersom att ni avtalat om en längre uppsägningstid så gäller detta och du kan inte avsluta din anställning tidigare utan att riskera skadeståndsansvar.

Anställningsavtal är underkastade allmänna avtalsrättsliga regler och det kan tänkas att ett oskäligt villkor om uppsägningstid kan jämkas - men detta är inte särskilt troligt i detta fall då uppsägningstiden enbart är 3 månader.

Einar DahlbergRådgivare