Vilken uppsägningstid gäller, avtalet eller lagens?

Hej!

Jag arbetar på ett företag som saknar kollektivavtal. I mitt anställningsavtal står det att jag har tre månaders ömsesidig uppsägningstid. Jag har nu sagt upp mig på egen begäran, för att jag mår psykiskt dåligt på denna arbetsplats. Vad gäller? Uppsägningstiden enligt LAS eller anställningsavtalet? Min arbetsgivare hotar med att ge mig dåliga referenser om jag inte slutar tjafsa om detta.

Jag har varit anställd sedan 2018-03-01. Alltså mindre än 1 år. Jag har tillsvidareanställning.

- OM anställningsavtalet gäller, vad kan ske om jag väljer att inte fullfölja avtalet? Alltså om jag bryter mot anställningsavtalet och går härifrån innan min uppsägningstid om tre månader?

Om uppsägningstiden i LAS gäller - vad säger jag till min arbetsgivare och hur går jag vidare!?

Tacksam för svar.

Vänligen,

Emma

Lawline svarar

Hejsan!

Jag hänvisar till lag om anställningsskydd om inget annat anvisas.

3 eller 1 månads uppsägningstid?
Lagen om anställningsskydd är semidispositiv och kan endast inskränkas genom kollektivavtal eller genom avtal mellan parterna och 11§. Såtillvida är det uppsägningstiden i avtalet som gäller.

Jag rekommenderar därför att du arbetar uppsägningstiden ut. Du kan bli skadeståndsskyldig om du inte gör detta.

Jag vill be om ursäkt för min felaktiga bedömning vid tidigare svar, med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare