Vilken uppsägningstid gäller?

Hej jag är anställd som projektledare/abetsmiljöspecialist och har två månaders uppsägningstid. Min arbetsgivare säger att som företagssköterska har jag tre månader ej två enligt avtalat med fack, jag har den kompetensen men är ej anställd som företagssköterska sen tre år. Vad gäller, det jag är anställd som på pappret eller min kompetens. MVH

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så jag tolkar din fråga handlar den om vilken uppsägningstid som gäller för dig som är projektledare/abetsmiljöspecialist. Då det handlar om uppsägningstid enligt kollektivavtal (KA) eller anställningsavtal så blir Lag om anställningsskydd (LAS) inte direkt tillämpbar då LAS är av semidispositiv karaktär och det betyder att det kan avtals bort till viss del via KA (2 § LAS). Därför kommer fokus ligga på KA och ditt anställningsavtal.

Som huvudregel är den tiden som står i ditt anställningsavtal som gäller och därmed bör din uppsägningstid vara två månader, dock så finns det situationer där det som står i avtalet inte gäller.

Vad gäller vid Kollektivavtal (KA)
Är din arbetsplats fackligt ansluten så är det som står i KA det som gäller. Utifrån den information som du har gett mig så är din arbetsplats fackligt anslutet och har ett KA. Det betyder att det är det som KA anger är det som gäller men det finns tillfällen där ens anställningsavtal går före KA och det är när det har avtalats avtalsvillkor som är mer förmånligare för arbetstagaren än vad KA anger. Det betyder att om arbetsgivaren skulle säga upp dig får du inte ha en kortare uppsägningstid än vad KA anger (för att skydda dig) men om du skulle säga upp dig gäller den uppsägningstid som ditt anställningsavtal anger (för det är förmånligare för dig).

Slutsats och rekommendation
Om du skulle säga upp dig bör du ha två månaders uppsägningstid enligt ditt anställningsavtal och om arbetsgivaren säger upp dig bör du ha tre månader enligt KA. Dock ska jag poängtera att jag inte besitter all information som ditt anställningsavtal och KA för att göra en helt korrekt bedömning. Min rekommendation är att du konkatar din fackförening då de har bäst koll hur KA ska tolkas och tillämpas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare