FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2021

Vilken summa kan jag lösa ut min make för?

Ska skiljas köpa ut man från hus, äldre hus värt ca 1,2 milj enl värdering. Vad blir summan jag ska betala han?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid skilsmässa görs en bodelning

Inledningsvis tillämpas äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB) på din fråga. När ni nu ska skilja er kommer en bodelning ske, vilket framgår av 9 kap. 1 § ÄktB. I bodelningen ingår all egendom som är giftorättsgods enligt 10 kap. 1 § ÄktB. Egendom som inte kommer att vara med i delningen är er eventuella enskilda egendom. Dessutom ska vardera makes skulder dras av när ert giftorättsgods lagts samman. När så har skett så ska en hälftendelning ske, det vill säga att ni ska dela lika på allt giftorättsgods. Detta framgår av 11 kap. 2-3 § ÄktB.

För att räkna ut hur mycket du ska lösa ut din make för, behöver eventuella skulder ni har på huset avräknas. Ni ska avräkna skulderna från marknadsvärdet på huset idag, vilket var 1,2 miljoner enligt dina uppgifter. Efter att skulderna på huset dragits av återstår summan som ni ska dela lika på (i verkligheten kommer det ju ingå mer egendom än endast huset här). Om vi hypotetiskt säger att ni har 200 000 kr i lån så får ni alltså 500 000 kr vardera vid en hälftendelning.

Antingen kan du betala kontant eller genom att kvitta egendom

Eftersom du vill bo kvar i huset så behöver du lösa ut hans del, vilket i mitt exempel blir 500 000 kr. Du behöver nödvändigtvis dock inte ge honom 500 000 kr kontant eftersom ni möjligtvis har innehaft annan egendom tillsammans. Sådan egendom kan vara allt från bilar, till möbler eller annat. Då sker en så kallad kvittning, vilket framgår av 11 kap. 10 § ÄktB. Det som blir kvar efter kvittningen blir den summan som du ska lösa ut honom för.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är summan du ska betala beroende av hur mycket lån som finns på huset, samt hur mycket övrigt giftorättsgods ni har tillsammans som eventuellt kan kvittas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Emil WellanderRådgivare