Vilken skilsmässoblankett ska fyllas i när makarna är överens om att skiljas men den ena maken inte har någon möjlighet att bidra med sin underskrift?

Paret är överens om att de ska skiljas men gemensam blankett går inte eftersom kvinnan inte går att nå för underskrift. Paret har inga barn. Kvinnan kom nyligen till Sverige och har flyttat från mannen till för mannen okänd adress. Vilken blankett ska användas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna skilja sig ska en skilsmässoansökan göras hos tingsrätten. Då fyller man i en blankett och skickar in den till tingsrätten. Om makarna är överens om att skiljas ska den gemensamma ansökningsblanketten användas. Men för att kunna använda den gemensamma ansökningsblanketten krävs en underskrift från båda makarna. I detta fall får mannen använda den enskilda ansökningsblanketten då det inte går att få en underskrift från kvinnan.

Blanketterna hittar man på Sveriges domstolars hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare