FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2022

Vilken påföljd kommer jag få för att ha kört bil under spärrtiden?

Hej, jag fångades av fartkamera med lastbilen(jobb bilen) 87km/h på en väg 80km/h. Problemet är jag haft en spärr tid(2mån) ifjol pga. Fortkörning 142km/h på en väg 100km/h med min privat bil. Frågan är vad riskerar jag nu? Jobbar som lastbilschaufför kommer de återkalla mitt körkort? Eller ska jag bara betala pengar böten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad påföljden kommer bli om du blir ertappad att ha kört bil utan giltigt körkort och huruvida detta kommer påverka spärrtiden, det vill säga tid som du får vänta tills du kan ta körkort igen.

Straff för olovlig körning

Om du kör ett fordon utan att ha ett giltigt körkort för fordonet döms du för olovlig körning (3 § Lagen om straff för vissa trafikbrott). Straffet för olovlig körning är i normalfallet 30-40 dagsböter. Skulle det dock vara så att du blivit dömd till för olovlig körning vid upprepade tillfällen senaste två åren kan det däremot betraktas som grov olovlig körning, varpå en högre böter kan följa.

Om det skulle vara så att du hade ett giltigt körkort vid tillfället för fortkörningen kommer du endast dömas till penningböter och inte dagsböter. Eftersom du endast överskred hastigheten med 7 km/h kommer inte ditt körkort bli indraget. Att du blev av med körkortet förra året och hade en spärrtid då inverkar inte på bedömningen i ett sådant fall.

Spärrtid för att ta körkort

Utöver straffet i form av dagsböter kommer även transportstyrelse att förlänga spärrtiden på ditt körkort då du begått ett nytt trafikbrott (3 kap. 9 § Körkortslagen). Hur lång denna nya spärrtid kommer bli kan jag inte ge något exakt svar på, utan Transportstyrelsen bestämmer detta utefter omständigheterna i det enskilda fallet. I normalfallet verkar dock spärrtiden för olovlig körning vara sex månader, men kan variera beroende på omständigheterna.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Joel EngströmRådgivare