FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/12/2023

Vilken påföljd kan följa på bilkörning utan giltigt körkort?

Om jag fått körkortet indraget pga glaukom, synfältsbortfall, men ändå väljer att köra. Ögonen kompenserar varandra. Vad blir straffet vid en trafikkontroĺl?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar vilken påföljd som skulle kunna följa på bilkörning utan giltigt körkort. Bestämmelser om körkort och körkortsingripande finns i körkortslagen (1998:488). Bestämmelser om trafikbrott finns i lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Jag kommer därför att utgå från dessa i mitt svar.

Olovlig körning

Den som uppsåtligen för ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad till detta, exempelvis någon som saknar giltigt körkort, gör sig skyldig till olovlig körning (3 § lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott). Aktuell påföljd är böter eller, i det fall brottet är att bedöma som grovt, fängelse i 6 månader.

Vid bedömningen huruvida brottet är att bedöma som grovt eller inte ska beaktas, bland annat, om personen i fråga tidigare har innehaft körkort som blivit återkallat (3 § andra meningen lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott). En olovlig körning som inträffar under spärrtiden efter en återkallelse skulle, således, kunna betraktas som grov. Det är emellertid inte det enda som ska beaktas utan samtliga omständigheter i det aktuella fallet ska beaktas (detta framgår bland annat av följande rättsfall).

Det kan även påpekas att det i svensk rätt föreligger en presumtion mot att döma ut fängelsestraff om straffvärdet för det aktuella brottet understiger fängelse i ett år och att rätten vid val av påföljd ska fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse (se bland annat 30 kap. 4 § brottsbalken).

Sammanfattning

Att köra bil utan giltigt körkort utgör olovlig körning något som kan föranleda en påföljd antingen i form av böter eller, om brottet bedöms som grovt, fängelse i 6 månader. Såvida inte några försvårande omständigheter föreligger så är påföljden, allt som oftast, dagsböter. För att påföljden ska bli fängelse krävs, som regel, att den dömde sedan tidigare har gjort sig skyldig till olovlig körning. Den troligaste påföljden är, således, dagsböter.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare