FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/07/2017

Vilken påföljd är aktuell för ringa misshandel och skadegörelse?

hejsan! jag är misstänkt för misshandel samt skadegörelse, dessa skedde vid två olika tillfällen med två månaders mellanrum och är helt orelaterade. Misshandeln var i form av ett slag med öppen hand och orsakade inga kroppsliga skador av något slag så jag antar att den kommer dömas som ringa. Skadegörelsen var i form av en buckla orsakad på ett fordon. Jag undrar vad en sannolik dom skulle kunna bli? (är ej dömd tidigare) tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka brott är aktuella?

Ett slag med öppen hand är ett typiskt fall av ringa misshandel (3:5 BrB) om någon form av kroppsskada, smärta, eller vanmakt tillkommit. Har den personen du slagit fått någon slags smärta kan därför slaget bedömas som ringa misshandel. Annars kan det även utgöra ofredande (4:7 BrB).

Vad gäller skadegörelsen kan skadan utgöra brott enligt 12:1 BrB om värdet av det skadade är över 1 000 kr. Annars kan brottet bedömas som ringa skadegörelse enligt 12:2 BrB.

Vad blir påföljden?

Vid val av vilken påföljd som blir aktuell kommer jag utgå från att du döms för ringa misshandel samt skadegörelse av normalgraden. Straffskalan för båda brotten är 14 dagar- 1 år (12:1 BrB) samt 14 dagar- 6 mån (3:5 BrB). Då lindrighetsprincipen råder samt att jag utgår från att det inte tillkommit någon försvårande omständighet vid utförande av brotten borde det sammanlagda straffvärdet bli relativt lågt. Eftersom brotten inte heller är av allvarlig grad bör den aktuella påföljden bli böter i detta fall. Dagsböter bestäms mellan 30-150 dagar på en storlek mellan 50-1 000 kr beroende på de åtalades inkomst. Detta framgår av 25:2 BrB.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare