FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/04/2022

Vilken egendom ska ingå när två makar gör bodelning?

Hej! Ett par har skilt sig ör ca 7 år sedan men inte gjort en bodelning. Den ena parten ärver sin mor nu 7 år senare, bla ett hus. Får den fd makan del av detta arv eftersom de inte gjort bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och omständigheter

För det första så måste det vara så att en juridiskt riktig äktenskapsskillnad har gjorts. Det är något som en domstol gör (14:3 ÄktB) och när dom är meddelad är äktenskapet upphört (5:6 ÄktB). Utifrån de omständigheterna blir det ett svar på din fråga.

Om det inte gjorts en riktig juridisk äktenskapsskillnad blir svaret på din fråga annat.

Jag kommer nu besvara din fråga utifrån båda dessa förhållandena.

Svaret på din fråga om paret har gjort en juridiskt riktig äktenskapsskillnad.

Då ska en framtida bodelning göras med utgångspunkt i de egendomsförhållandena då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9:2 ÄktB), det vill säga när ansökan skickades till tingsrätten (14:3 ÄktB). Detta ska ha gjorts för lite mer än sju år sedan vilket betyder att arvet från huset inte ska ingå i en framtida bodelning.

Svaret på din fråga om en juridiskt riktig äktenskapsskillnad inte gjorts

Det skulle innebära att en talan väcks i nutid och att bodelningen ska utgå från de egendomsförhållandena som föreligger när ansökan skickades in (9:2 ÄktB och 14:3 ÄktB). I ett sådant scenario kan huset ingå i en bodelning.

Det finns dock mer omständigheter som är att bedöma om huset ska ingå i bodelning. I en bodelning ska endast giftorättsgods ingå (10:1 ÄktB). Antingen är egendom giftorättsgods eller enskild egendom. Utgångspunkten är att all egendom är giftorättsgods (7:1 ÄktB). Däremot om parten som ärvt huset fått arvet och det står i ett testamente att det skall vara dennes enskilda egendom så ska det inte ingå i bodelning (7:2 1st 4p ÄktB). Annars är det giftorättsgods och skall ingå i en bodelning.

Sammanfattning och kort svar

Om äktenskapsskillnad har gjorts juridiskt korrekt för sju år sedan så ska huset inte ingå i bodelningen.

Om äktenskapsskillnad inte har gjorts juridiskt korrekt så kan egendomen både ingå i en bodelning och även inte. Om parten har fått arvet där det står att egendomen skall vara enskild egendom ska det inte ingå, men om det inte står något om det i ett testamente ska det ingå i bodelning.

Hoppas du har fått svar på din fråga och hoppas paret kan få hjälp med svaret!

Carl MalmströmRådgivare