FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/04/2019

Vilken bevisning räcker i brottmål för att bli fälld eller friad?

Hej. Jag och min kille har blivit falskt anklagad för misshandel. Med falska vittnen och falska skador. Allt för att hämnas. Det som talar emot är ett vittne som styrker våran berättelse och bilder på min sambos händer och polis på platts, som även sa att min kille inte kan ha slagits, då det inte finns skador på händer. Men även foto på hans huvud, som bevisar att han blivit slagen och ramlat i backen och slagit i bakhuvudet. Dom har även berättat för min chef att jag ska ha misshandlat för att få mej sparkad. Vilket jag blir om jag blir dömd. Tycker allt känns väldigt jobbigt. Min frågan är om det räcker som bevisning för oss, eller om chansen är stor att dom inte kommer tro på vittnet, som stödjer oss och ignorerar min Killes misshandel?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstått din fråga rätt, så har du och din pojkvän blivit falskt anklagad för misshandel. Enligt dig är det som talar emot för misshandeln vittne, polis på plats samt bildbevis på att inga skador funnits på din killes händer.
Om jag förstår dig rätt, så menar du också att din kille blivit misshandlad, och det som stödjer det är ett foto på hans huvud.

I grund och botten rör det sig alltså om bevisfrågor i brottmål.

För att någon ska bli dömd för misshandel krävs att den tilltalades skuld måste vara ställt utom rimligt tvivel. Det får alltså inte finnas någon alternativ förklaring till den åtalade gärningen som utesluter ansvar för den tilltalade. Det betyder att det är ett väldigt högt beviskrav som åklagaren måste bevisa för att någon ska dömas.

När domstolen ska bedöma ett vittnes trovärdighet och tillförlitlighet är det en rad faktorer som de tar hänsyn till. Exempelvis bedömer domstolen ifall vittnets berättelse stämmer överens med andra omständigheter, om berättelsen är sammanhängande etc.

Den exakta utgången i ditt fall är dock svår för mig att bedöma då domstolen gör en bedömning av bevisningen i varje enskilt fall, samt att jag inte vet mer om de exakta omständigheterna. Dock krävs det som sagt väldigt höga beviskrav för att bli dömd för misshandel.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Var det något jag missförstod är du välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare