Vilken arvsrätt har sambor?

Hej!

Vill gärna vara ett bra stöd för min syster som är förlovad med en man svårt sjuk i cancer. Särkullbarn finns hos båda parter.

Bor i bostadsrätt som båda köpt gemensamt o med lika insats.

Kommer troligen inte ha råd att kunna bo kvar där vid hans bortgång. Sommarställe finns där hon fått skrivet att hon äger 20% men under flera år betalat 50% av driftskostnader..

Har även under årens lopp betalat driftskostnader på bilar.. utan att vara ägare

Tacksam för förslag på vad som bör göras i denna tuffa situation där denna fråga inte tas upp trots given utgång inom snar framtid.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att din syster är förlovad och inte gift med mannen så är sambolagen tillämplig. Regler om arv finns i ärvdabalken. När din systers sambo avlider har hans barn arvsrätt till hans kvarlåtenskap (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom din syster inte är gift med honom har hon ingen arvsrätt om han avlider.

En efterlevande sambo kan dock begära bodelning och då få rätt till hälften av den gemensamma samboegendomen (8 § sambolagen). Till gemensam samboegendom räknas bostad och bohag som sambor har förvärvat för gemensamt bruk (3 § sambolagen).

Eftersom att din syster har förvärvat bostaden gemensamt med sin sambo så bör bostaden räknas som gemensam samboegendom. Hon har därför rätt till en del av bostaden vid en bodelning mellan sambor. Bilar eller sommarstugor räknas inte som samboegendom och ingår därmed inte i en ev. bodelning. Bilen och sommarstugan kommer därför ingå i sambons kvarlåtenskap och din syster har ingen rätt till dessa genom bodelning.

Om din systers sambo vill att din syster ska ärva exempelvis bilarna eller annan egendom bör ett testamente upprättas. På så sätt säkras hennes rätt till egendom som annars hade ingått i hans kvarlåtenskap och ärvts av hans bröstarvingar.

Vad ni kan göra

Jag skulle rekommendera din syster och hennes sambo att tillsammans med hans särkullbarn diskutera sambons nuvarande egendomsförhållanden och om sambon vill upprätta ett testamente där han överlåter viss egendom till din syster. Om upprättandet av ett testamente blir aktuellt skulle jag rekommendera att ta hjälp av en jurist. På Lawlines hemsida kan man boka tid för rådgivning med en jurist.

Hoppas att du fick svar på dina frågor! Om du har fler frågor eller vill ha vidare rådgivning är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare