FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/01/2020

Vilka uppgifter innehåller belastningsregistret?

Hej,

Jag hade tyvärr ett akut LVM i november förra året. Nu verkar det så att det syns i belastningsregistret?

Det upphävdes efter 3 dagar men trots det hindrar det mig från att få arbete idag....frågan är hur länge det kommer hindra mig från anställningar? Och kan jag få bort det på något sätt?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Belastningsregistret förs av Polismyndigheten och innehåller uppgifter om den som lagförts för ett brott, 3 § Lag (1998:620) om belastningsregister. Registret omfattar alltså uppgifter om den som fått påföljd för brott genom dom, beslut, strafföreläggande, föreläggande av ordningsbot eller där åtalsunderlåtelse meddelats. Om du inte begått något brott som du dömts för eller för vilket åtalsunderlåtelse meddelats, exempelvis, ska du alltså inte finnas med i belastningsregistret.

Hoppas att detta svar kan vara till hjälp och hör gärna av dig igen om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Amanda KeithRådgivare