FrågaFAMILJERÄTTAdoption24/06/2019

Vilka ska underteckna en ansökan om vuxenadoption?

Vuxenadoption. Har en fråga i detta sammanhang. Ska ansöka göras med underskrift av båda parter?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du väljer att ställa din fråga till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga på så sätt att du undrar om en ansökan om vuxenadoption behöver undertecknas av både den som ska adoptera, och den som ska adopteras. För att få svar på din fråga så får vi titta i Föräldrabalken (FB).

En adoptionsansökan ska vara undertecknad av båda parter

En adoptionsansökan ska vara undertecknad av både den som vill adoptera, och den som ska adopteras. Svaret på din fråga är alltså ja.

Glöm inte av att ansökan dessutom måste innehålla:

- Tydlig uppgift om att ärendet rör en vuxenadoption

- båda parternas namn och personnummer, samt personbevis,

- namn, adress och telefonnummer till de biologiska föräldrarna, eftersom domstolen är skyldiga att kontakta dem och hämta in deras eventuella åsikter. De har ingen möjlighet att stoppa adoptionen då det rör sig om adoption av en myndig person, men det kan behövas pga arvsfrågor och liknande,

- det ska tydligt framgå att den som ska adopteras samtycker till det hela,

- en motivering till varför adoptionen bör godkännas av domstolen. Den som är över 18 år får nämligen endast adopteras om det finns särskilda anledningar till det. Det kan t.ex. röra sig om att den som ska adoptera har uppfostrat den som ska adopteras eller att de har en föräldrar/barn-relation. Det är dock viktigt att komma ihåg att det inte får ligga några ekonomiska skäl bakom adoption (FB 4 kap 4 §).

Om du skulle ha några ytterligare funderingar så är du varmt välkommen till att ställa en ny fråga. Tills vidare hoppas jag att du har fått svar på din fråga, och önskar ett stort lycka till med det hela!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare