FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/04/2019

Vilka regler tillämpas vid B2B-avtal?

Hej!

Vi är ett företag inom B2B, inte medlemmar i någon branschorganisation och anger inga specifika villkor (annat än betal/leverans) vid försäljning. Jag hävdar då att köplagen gäller avtalsrättsligt bortsett från nämnda villkor. Min kollega hävdar att branschavtal gäller. Vem (eller ingen av oss) har rätt?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i köplagen (KöpL).

Vilka avtalsregler gäller i B2B situationer?

Som utgångspunkt gäller köplagen för avtal i B2B situationer. Regler i ett branschavtal gäller som huvudregel endast om två avtalsparter kommer överens om att tillämpa reglerna i branschavtalet i sina mellanhavanden. Parterna måste alltså avtala om att branschavtalet ska gälla dem emellan för att branschavtalets regler ska bli tillämpliga.

Detta följer av 3 § KöpL.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare