FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/12/2018

Vilka rättigheter och möjligheter till vårdnad har en pappa till sitt barn?

Hej,

Vi har ett familjehemsplacerad barn på 8 år boende hos oss sedan 2,5 år. Biologiska mamman har drabbats av psykisk sjukdom, hon omfattas av personkrets 3, och gått med på en frivillig placering hos oss. Mamman är ensam vårdnadshavare då pappan inte visat nåt intresse för barnet och har inte funnits med i bilden alls. Barnet och pappan har aldrig träffats. Pappan bor i en annan världsdel och har ett annat medborgarskap än barnet. Om pappan nu vill träffa sitt barn vad har han för rättigheter till det och vad krävs för att pappan ska få tillbaka vårdnaden?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad hittar du i föräldrabalken (FB). Jag tänkte beskriva vilka rättigheter en förälder som inte är vårdnadshavare har samt vilka möjligheter det finns att få vårdnad om sitt barn.

Pappans rättigheter till barnet

Barnet har rätt till umgänge med sin pappa, FB 6 kap 15 §. Pappan har däremot ingen motsvarande rätt till umgänge med sitt barn.

Den avgörande faktorn när det kommer till frågor som rör umgänge är principen om barnets bästa, FB 6 kap 2 §. Det innebär att barnets vilja ska beaktas i förhållande till dets ålder samt att barnets behov ska tillgodoses på bästa möjliga sätt. En annan aspekt av barnets bästa är barnets behov av en nära och god kontakt med sin pappa. Du uppger dock att barnet och pappan aldrig har träffats. Det är en omständighet som eventuellt kan tala mot umgänge mellan pappan och barnet.

Om pappan vill ha umgänge med barnet måste han skicka in en ansökan till domstol, FB 6 kap 15 §. I sådana fall kommer domstolen att göra en helhetsbedömning av situationen och göra en avvägning mellan det som talar för och emot umgänge innan de tar ett beslut.

Vilka möjligheter finns det för pappan att få vårdnad?

För att pappan ska få vårdnad om barnet krävs det att han ansöker om vårdnad till domstolen, FB 6 kap 5 §. Principen om barnets bästa är avgörande även vid vårdnadsfrågor. Domstolen tar även hänsyn till föräldrarnas samarbetsförmåga vid vårdnadsfrågor.

En annan möjlighet för pappan är att avtala med mamman om att de ska ha gemensam vårdnad fortsättningsvis, FB 6 kap 6 §. I sådana fall kontrollerar socialnämnden att avtalet är förenligt med barnets bästa för att det ska bli giltigt.

Sammanfattning

Barnet har rätt till umgänge med sin pappa men pappan har ingen motsvarande rätt till barnet. För att få umgänge till eller vårdnad om barnet krävs det att pappan aktivt ansöker om det till domstolen. I ett sådant beslut ska barnets bästa vara det avgörande för utgången.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,
Amanda KinnanderRådgivare