FrågaÖVRIGTPUL/GDPR28/05/2019

Vilka rättigheter har min arbetsgivare att titta i min dator?

Kan arbetsgivare kräva att få mitt inloggningslösenord till datorn då jag är sjukskriven?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad gäller arbetsgivarens utrustning är utgångspunkten att arbetsgivaren bestämmer vad arbetstiden samt utrustningen ska användas till.

En arbetsgivare kan sålunda i kraft av sin arbetslednings- och äganderätt förbjuda elektronisk kommunikation. Att kontrollera att de anställda följer de uppställda regler om datoranvändning är ett sådant befogat intresse som normalt gör behandling av personuppgifter tillåten efter en intresseavvägning enligt GDPR.

Arbetsgivaren kan således som regel logga datoranvändningen och kontrollera loggarna i efterhand för att kunna vidta åtgärder om reglerna inte följs. Det borde inbegripa att lösenord kan begäras. De anställda måste dock enligt GDPR informeras om att behandling av personliga uppgifter för ändamålet kan förekomma.

Behöver du mer hjälp eller rådgivning?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning som är gratis eller boka tid med en jurist:

- Boka tid med en jurist för 1725 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare