Vilka påföljder aktualiseras vid säljarens dröjsmål?

Den 26.e januari köpte jag på nätet ett par skor för 410kr. högsta leveranstid var 70 dagar i värsta fall. Den 3.e mars skrev jag till företaget för att få info inom leverans. De har aldrig svarat, vad ska jag göra?

tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller köp av vara mellan privatperson och näringsidkare gäller konsumentköplagen (1990:932) (KKL).

Situationen såsom du beskriver den uppfyller kravet på vad som ska betraktas utgöra ett dröjsmål (försening) enligt 9 § KKL. Du har vid sådana situationer rätt att göra gällande de påföljder som framgår av hänvisningarna i 10 § KKL (avstå från att betala tills du fått varan enligt 11 § KKL, kräva att säljaren leverar varan omgående enligt 12 § KKL, häva köpa köpet enligt 13 § KKL samt under vissa omständigheter kräva skadestånd enligt 14 § KKL).

Specifikt vad gäller rätten att kräva att säljaren ska leverar varan omgående enligt 12 § KKL samt rätten av framställa ett skadeståndskrav enligt 14 § KKL förutsetter att förseningen inte är på grund av omständigheter som säljaren inte kunnat kontrollera (t.ex att lagret brunnit upp eller dylikt). Är så fallet, har du som köpare fortfarande rätt att åberopa de andra ovannämnda rättigheterna.

Om säljaren inte svarar skulle jag rekommendera dig att först skriva/ringa till de igen för att dubbelkolla att de faktiskt har tagit emot ditt tidigare meddelande. Svarar de fortfarande inte kan du vända dig till Kronofogdsmyndigheten för att få hjälp att driva ärendet vidare.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare