Vilka möjligheter har en konsument att häva köpet när återförsäljaren utelämnat viktig information?

Hej, har köpt en induktionsspis för ganska mkt pengar. Plattorna ger ifrån sig många olika höga, störande ljud vid användning. Decibelnivån är högre än det som jag anser normalt men förutom höga pipljud vid av och på och temp. ökning och sänkning, förutom det brummande ljudet som också är väldigt högt än vad jag har hört hos andra induktionsspisar, så tillkommer det ett högt tickande ljud när jag använder 3 plattor. Allmänt obehaglig och nervöst upplevelse att få ta del av alla dessa olika ljud medan man lagar sin mat! Som sagt, har erfarenhet av några andra induktionsspisar som inte låter som en hel orkester. Ringde produktens företag och anmälde om alla dessa ljud, framförallt de höga tickande ljudet. Då läser de upp för mig en paragraf där alla ljuden beskrivs (förutom det högljudd tickande ljudet som de istället kallar högfrekvent ljud). Informationen som de läser för mig beskriver en hel rad med olika ljud: "Din induktionsspis har en rad olika ljud den gör under användning osv..." Den här informationen fanns inte med i specifikationerna när jag läste om spisen, återförsäljaren bekräftar att de inte heller har tagit emot informationen om just ljuden. Inte heller fanns informationen hos en annan återförsäljare. Kan företaget undanhålla en sån viktig information som skulle ha kunnat avgöra kundens val? Hur skulle kunden ha kunnat veta om så specifika ljud innan köpet, om informationen saknades? Kan företaget neka att ta tillbaka produkten vid ett sånt fall? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar informationen har du köpt en induktionsspis av ett företag men de kontakterna du haft har varit med företaget som producerat spisen och inte med det företaget du köpte spisen av. Jag tolkar det även som du köpt spisen i egenskap av konsument vilket är varför jag kommer utgå från konsumentköplagen (KköpL) vid besvarningen av frågan. 

Dina möjligheter att lämna tillbaka spisen

Som utgångspunkt kommer jag använda mig av KköpL. Den riktar in sig på avtalet som du har med återförsäljaren och din möjlighet att reklamera spisen till återförsäljaren eftersom det är återförsäljaren du köpt spisen av.

Är det fel på varan

Återförsäljaren du köpt spisen av har en skyldighet att lämna information till dig som den bör känna till och som du rimligen har intresse av att veta då det kan påverka ditt köp. I ditt fall så borde återförsäljaren rimligtvis veta den informationen om ljudet med tanke på att det upptäcks relativt lätt genom användning. Företaget har således en skyldighet att berätta om detta för dig eftersom detta kan påverka ditt val av spis. (4 kap. 3 § KköpL). Eftersom återförsäljaren enligt omständigheterna du beskrivit inte uppfyllt denna informationsplikten så är det att anse som ett fel på varan (4 kap. 5 § KköpL)

Dina möjligheter att reklamera vid fel

För att du ska kunna åberopa felet så måste du lämna ett meddelande till återförsäljaren om felet inom skälig tid efter det att du borde märkt felet vilket i ditt fall rimligtvis är relativt snabbt efter installationen av spisen. Eftersom jag inte vet några datum kan jag inte exakt svara på huruvida ditt möjliga meddelande till återförsäljaren om felet är skälig tid. Däremot anses det alltid vara skälig tid om du meddelar återförsäljaren inom två månader (5 kap. 2 § första stycket KköpL).

Eftersom det inte kommer gå att avhjälpa felet genom någon reparation eller lösa det genom omleverans av en ny spis har du rätt till prisavdrag eller hävning (5 kap. 8 § första stycket KköpL). För att kunna häva köpet måste du meddela detta till återförsäljaren (5 kap. 11 § KköpL).

Slutsats

Av de omständigheterna du lämnat så borde du kunna häva köpet av spisen eftersom återförsäljaren inte har lämnat information som skulle kunna vara avgörande för köpet.  

Elias BergmanRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo