FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt13/04/2018

Vilka kostnader uppkommer vid överlåtelse av fastighet till sambo?

Överlåtelse av halva fatigheten till sambo som äger den andra halvan. Gåvoskatt eller övriga kostnader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beskattning av gåva
Det finns numera ingen skatteplikt på gåvor i svensk rätt (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Både att förvärva och att ge bort gåvor är alltså skattefritt. För att en gåva ska vara giltig civilrättsligt är det däremot viktigt att det dels rör sig om en frivillig förmögenhetsöverföring från givare till mottagare och dels att det föreligger en gåvoavsikt, dvs. utan något som helst krav på motprestation från mottagaren. Dessa nämnda krav är alltså det enda du behöver tänka på.

Gåvobrev och lagfart
För att en gåva av fastighet ska vara giltigt måste gåvobrevet vara skriftligt och innehålla vem som är gåvogivare och vem som är gåvotagare. Det måste även skrivas under av både gåvogivare och gåvotagare (4 kap. 29 § och 4 kap. 1 § jordabalken).Efter att detta är gjort har ni därefter möjlighet att registrera gåvan av halva fastigheten hos Skatteverket. Anmälan hos Skatteverket är av betydelse för att båda parter ska få lagfart på huset. Lagfart ska ansökas för den som har förvärvat äganderätt av fast egendom inom tre månader från att överlåtelsehandlingen upprättades (20 kap. 1-2 §§ jordabalken). Lagfartsansökan kommer inte att godkännas utan endast förklaras vilande om registreringen hos Skatteverket inte har ägt rum (20 kap. 7 § 10 punkten jordabalken).

Expeditionsavgift och eventuell stämpelskatt
När man ansöker om lagfart betalas alltid en s.k. expeditionsavgift som ligger på 825 kronor och är till för att täcka Lantmäteriets handläggning. Värt att observera är att det också under vissa förutsättningar kan uppkomma en stämpelskatt vid gåva om lån tas över genom gåvan eller att viss ersättning för gåvan krävs. Skulle nämligen lånen eller ersättningen vara 85 procent eller mer av föregående års taxeringsvärde är gåvan stämpelskattepliktig, vilket innebär att man får betala stämpelskatt. (5 § lagen om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter). Det går att läsa mer om det på Lantmäteriets hemsida (https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Stampelskatt-och-avgifter/)

Hoppas detta var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Melina TrydegårdRådgivare