FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/01/2019

Vilka konsekvenser kan jag förvänta mig när jag kört bilen med serbiskt körkort?

Hej.

Jag har kört bilen med serbiskt körkort och då visste jag inte att jag får inte det egentligen.

Blev tagen av videokameran. Vilka konsekvenser kan jag förvänta mig?

Har aldrig varit straffat i trafik tidigare.

Jag är ganska orolig.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar vilka konsekvenser du kan förvänta dig på grund av att du kört bil i Sverige med ett serbiskt körkort. Jag förstår att du är orolig eftersom du inte visste att du inte fick köra med ditt serbiska körkort. Som jag kommer förklara här nedan borde det värsta som kan hända vara att du får betala böter. Detta är såklart inte så roligt men domstolen brukar ha förståelse för att vi alla kan göra misstag. Reglerna om körkort och trafik finns framför allt i Körkortslagen (KkL) och Trafikbrottslagen (TBL).

Ditt serbiska körkort är antagligen inte giltigt i Sverige
Ditt serbiska körkort är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år tillbaka (KkL 6 kap. 2 §). Detta är på grund av att Serbien inte ingår i EU/EES och att körkortet därför enligt lagen inte kan likställas med ett svenskt körkort. Jag utgår från att det är denna situation som gäller för dig. Du är då skyldig att skaffa dig ett svenskt körkort för att få köra bil i Sverige.

Jag har själv inte koll på kraven för att få ett serbiskt körkort men körkortsreglerna i Sverige handlar om att av säkerhetsskäl se till att alla som kör bil här uppnår de krav som ställs inom Sverige och EU/EES.

Att köra bil utan giltigt körkort är att göra dig skyldig till brottet olovlig körning
Du har inte rätt att köra bil i Sverige om du inte har ett giltigt körkort. Genom att trots detta ändå köra bil gör du dig skyldig till brottet olovlig körning (TBL 3 §). Jag vill påpeka att jag inte kan veta exakt hur en domstol skulle bedöma detta då de kommer ta hänsyn till just dig, din situation och det brott du begått. Domstolen skulle också kunna komma fram till att omständigheterna inte är tillräckliga för att de kan döma dig för brott.

Om du blir dömd för olovlig körning är straffet dagsböter, vilket betyder att du får betala en summa pengar till staten i ett visst antal dagar (Brottsbalken 25 kap. 2 §). Hur många dagar du får böter blir beror på hur allvarligt brottet är.

Straffet borde enligt mig bli böter i 30 dagar
Utifrån min bedömning skulle jag säga att det är troligt att du endast får 30 dagar böter, vilket är det lägsta antalet domstolen kan döma ut. Detta baserar jag på att du tidigare inte straffats för något brott. Hur mycket du får betala varje dag beror på hur stor inkomst du har. Beloppet kan bli från 50 till 1 000 kronor. 50 kronor får du t.ex. om du inte har någon inkomst. Det totala bötesbeloppet för dig borde enligt mig alltså bli någonstans från 1 500 kronor (30 x 50 kr) till 30 000 kronor (30 x 1 000 kr). Viktigt att tänka på är att domstolen skulle döma ut ett högre antal dagar och totalbelopp om de gör en annan bedömning än jag gjort.

Sammanfattning
Vilka konsekvenser kan du förvänta dig? På grund av att du antagligen kört bil utan ett i Sverige giltigt körkort kan du bli dömd för brottet olovlig körning. Om du döms för detta borde straffet enligt mig bli böter i 30 dagar.

Jag rekommenderar dig starkt att inte fortsätta köra bil i Sverige innan du har ett körkort som är giltigt här. Detta är första gången du begår ett brott i trafiken och domstolen kommer därför vara ganska snäll men fortsätter du göra dig skyldig till olovlig körning kommer straffet mycket troligtvis bli hårdare.

För att få svar på frågor om hur du skaffar ett svenskt körkort kan du kontakta Transportstyrelsens kundtjänst HÄR.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare